Mina nimetan seda toitainetiheduseks. Inimene saab toidust nii toitaineid kui ka kaloreid (energiat). Kõik kalorid pärinevad kolmest allikast: süsivesikutest, rasvadest ja valkudest. Toitained seevastu pärinevad kalorivabadest allikatest: vitamiinidest, mineraalidest, kiudainetest ja fütokemikaalidest – looduslikult taimedes leiduvatest ühenditest. Need kalorivabad toitained on tervise koha pealt elulise tähtsusega. Kui toitainete hulk kalorite suhtes on suur, sulab rasv ära ja tervis taastub. Mida rohkem toitainerikkaid sööke tarbite, seda vähesemate kaloritega rahuldute ja seda vähem himustate rammusaid ja kõrge kalorsusega roogasid.

Kõrge toitainesisaldusega söögid aeglustavad vananemisprotsessi, toetavad rakkude taastumist, vähendavad põletikke ja aitavad organismil vabaneda mürkidest. Kõrge toitainesisaldusega kalorivaesed toidud sisaldavad suurel hulgal kiudaineid ja võtavad kõhus palju ruumi. Süües suuremas koguses, kustutate nälga ja vähendate isu. Rahuldades organismi mikroelementide vajaduse, kahandate oma isusid, mida mina nimetan „toksiliseks näljaks“ – see sunnib meid tarbima rohkem kaloreid, kui vajame, sealjuures enamasti töödeldud toitudena, mis võivad lisaks muudele vaevustele tekitada vähki ja südamehaiguseid.

Scott kaalus kunagi 226 kilogrammi. Ta polnud võimeline ise oma kingapaelu siduma. Ta hingas vaevaliselt ja suutis järjest teha vaid üheksa sammu. Scott oli kolmekümne kaheksa aastane. Arst oli talle öelnud, et kui ta ei lähe maovähenduslõikusele, sureb ta suure tõenäosusega poole aasta jooksul. Scott heitis arsti nõuande kõrvale ja otsustas selle asemel muuta oma mõtlemist toidust ja arusaama söömisest, järgides minu toiteainerikka toitumise kava, mis tagas talle kõik vajalikud toitained, valgud ja vitamiinid, et olla hea tervise juures. Nüüd sööb Scott tervislikult, võib süüa nii palju, kui tahab, ja kaalumist täielikult ignoreerida. Kui varem suutis ta vaevu kõndida, siis praegu kaalub Scott 80 kg ja armastab liikuda.

Tavaliselt võtavad mu patsiendid oma toitumisharjumusi muutes esimese kuue nädalaga kaalus alla peaaegu 10 kg. Ja see on kõigest algus. Veelgi olulisem on aga see, et nad tervenevad enamasti mitmetest haigustest – allergiast, astmast, aknest, peavaludest, kõrgest vererõhust, suhkruhaigusest, reflukshaigusest, luupusest, neerupuudulikkusest, psoriaasist, stenokardiast, kardiomüopaatiast ja hulgiskleroosist – ja võivad vähehaaval loobuda neile määratud ravimitest.

Ehkki ma olen toiteainerikast toitumist kaua uurinud ja kasutanud, pean isegi mina tunnistama, et olen üllatunud mõningatest erakordsetest paranemistest, millest inimesed on mulle rääkinud. Kunagi küsis keegi minult, kas mikroelementiderikka toitumise korral võiksid tema hallid juuksed uuesti pruuniks minna. „Seda küll mitte,“ vastasin mina. Aga võta näpust – kaks inimest väitsid minu netifoorumis, et nendega on see juhtunud. Ma ei suutnud neid uskuda. Ühel teisel patsiendil oli enne minu soovitatud toitumisviisi olnud C-hepatiit. Ma ei uskunud, et toitainerikas söömine võiks aidata vabaneda hepatiidi infektsioonist ja maksakahjustusest. Lasin tal vereproovi kolm korda uuesti teha, et uskuma jääda. Nägemine, kuidas inimesed on tervenenud haigustest, mida peetakse pöördumatuks, tekitas põnevust ja suurendas veendumust, et see oivaline toitumisviis võib tuua kaasa meditsiinilisi muutusi miljonitele ameeriklastele.

Tulemused ja edulood on hämmastavad. Need on lood eri taustaga ja erinevas eas inimestest, kes alustasid oma teekonda erinevatel põhjustel. Neid ühendab see, et praeguseks on neil kõigil suurepärane tervis.
Sain kiiresti aru, et teaduspõhine toitumisteave pole piisav. Miks siis, kuigi see teave on nii laiale hulgale inimestele kättesaadav, ei tunnista paljud ikkagi vajadust oma tervist hoida ja kaalus alla võtta? Miks ei suudeta ega tahetagi midagi muuta? Miks tahetakse säilitada ebatervislikke harjumusi? Miks lükatakse tagasi kõigutamatu, teaduslik ja väga tulemuslik nõuanne? Ma ütlen teile, miks. Toidueelistuse ja toidusõltuvuse vägeva kaksikvõimu tõttu.

Tüüpilisele ohvrile omaselt meeldivad meile asjad, mis meid tegelikult hävitavad, antud juhul ebatervislik toit. Ebatervislikud toitumisharjumused ja toidusõltuvus on saanud meie mõtlemise oma võimusesse ja sõltuvus teatud toitudest on tihti sama hävitav, kui mis tahes muu sõltuvus.
Ülekaalulisus on 2. tüüpi suhkruhaiguse peamine põhjus, see kiirendab ateroskleroosi ja suremust südamehaigustesse. Ülekaalulisusest või juba mõne aasta pärast saada suitsetamise asemel peamine surmapõhjus Ameerika Ühendriikides.
Viiekümnendaks eluaastaks tarvitab enamik ameeriklasi arstide määratud ravimeid ja peaaegu pooled ameeriklastest surevad infarkti või insuldi tõttu. Teie ei pea olema üks neist.

Joel Fuhrman "Lõpetage dieedid, elage tervislikult". Tõlkinud Ragne Kepler. Kirjastus Tänapäev

https://www.rahvaraamat.ee/p/l%C3%B5petage-dieedid-elage-tervislikult/1017039/et?isbn=9789949852420